perjantai 15. marraskuuta 2019

Sisällä kukkii

Ulkona ei ole pitkään aikaan kukkinut mitään, mutta onneksi sisällä kukkii jotain.


Marraskuun kaktukset aloittelevat kukintaa. 
Tämän olen laittanut pistokkaista kasvamaan pari vuotta sitten.


Vuosi sitten hankkimani orkidea on alkanut nyt kukkimaan toisen kerran. Nämä perhosorkideat ovat yllättävän helppoja kukkimaan uudelleen.




 Pistokkaista kasvattamani santpauliat (yllä ja alla) kukkivat nyt ensimmäistä kertaa. Laitoin monta lehteä ruukkuun ja kun hyvin lähtivät kasvuun, niin tuli vähän turhan tiheät.

Tämän kukat ovat näin pimeän aikaan haaleat, normaalisti ovat luumunpunaiset.


Soilikissa on yksi kukka jäljellä.
Minulla ei tahdo soilikit menestyä. Mikähän on niiden menestymisen ehto?
Moneskohan pistokas tämä on alkuperäisestä? Olen aina laittanut pari lehteä uudelleen juurtumaan, kun soilikki alkaa näyttää menehtymisen merkkejä. Tällä tavalla olen saanut pidettyä tätä hengissä.



Tämä on kevätkaktus, joka jostain syystä teki yhden kukan näin marraskuussa.


Kukkiiko sinun kodissasi jotain?


16 kommenttia:

  1. Santpaulioita ja kevätkaktusta lukuunottamatta samat kasvit kukkivat minullakin. Lehtikaktukset kukkivat nyt erityisen runsaana.
    Suhteeni soilikkiin on myös samanlainen. Ensin se kukkii kiitettävästi ja sitten alkaa ränsistymään. Otan siitä pistokkaita, jotka kasvavat, kukkivat ja kuolevat. Mielestäni kastelen ohjeiden mukaisesti ja muutenkin hoidan, kuten pitää. Emme vain pääse pitkään yhteiseloon soilikin kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On se hienoa, että lehtikaktukset kukkivat vuoden pimeimpään aikaan.
      Elämäni aikana minulla on ollut useita soilikkeja, sillä mielellä olen hankkinut että jospa nyt onnistuu, mutta ei, lopulta on kuolema korjannut.

      Poista
  2. Kovasti siellä kukkii 🌼🌼🌼 Minulla ei ole kuin muutama (5) kasvi, kaksi niistää kukkivia. Mutta eivät juuri nyt kuki.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulle näitä kasveja on kertynyt, välillä paikkaansa hakevat...

      Poista
  3. Minulla kukkii vielä pelakuut ja joulukaktus. Nämä uudet soilikit eivät menesty minullakaan. Aikoinaan minulla oli vanhoja soilikkeja missä oli muuten todella isot lehdet. Sain niitä aikoinaan anopilta, mutta hävitin ne koska veivät suuren tilan lehtiensä takia. Ne menestyivät tosi hyvin ei olisi pitänyt niitä hävittää koska mistään ei niitä enää saa, anoppikin hävitti ne samasta syystä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Soilikkisi ovat varmaan olleet jotain vanhaa kantaa, niitä ei kaupoista saa, joltain kotoa voi hyvällä onnella löytyä. Joskus kauan sitten näin silloisella naapurilla sellaisen.

      Poista
  4. Kukinta tähän aikaan vuodesta on todella mieltä virkistävää. Minullakin orkidea kukkansa pudotettuaan lähti melkein saman tien uusintakierrokselle. Soilikki on kukkinut nyt yhtäjatkoisesti melko pitkään ja uusia nuppujakin näyttäisi olevan tulossa. Omaa soilikkiani kastelen keitetyllä ja jäähdytetyllä vedellä suoraan aluslautaselle ja toistaiseksi se on näyttänyt viihtyvän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä! Minä olen aina kastellut soilikkia päältä eikä vesikään ole ollut keitettyä.
      Orkidea on siitä mukava, että sen kukat kestävät tosi kauan.

      Poista
  5. Täälläkin orkidea ja saintpauliat kukkivat. Hiukan haikeana katson marraskuun kaktustasi, sillä heitin omani syksyllä pois siivousvimmassa. Olivat kasvaneet jo kovin isoiksi ja puiseviksi, eikä minulla ollut niille oikein paikkaa. Nyt muistan, kuin ihanasti ne kukkivat juuri vuoden pimeimpään aikaan. Täytyy hankkia uusia tilalle. Tuo kevätkaktus on myös upea!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Marraskuun kaktukset piristävät mieltä vuoden pimeimpään aikaan ja väreissäkin löytyy monta erilaista kaupoisssa :)

      Poista
  6. Kauniita! Ihana kun sisälläkin kukkii jotain ja varsinkin vuoden pimeimpään ja ankeimpaan aikaan. Minulla on minikokoisessa orkideavauvassa yksi kukka. Isompi tekee uutta kukkavanaa, mutta vielä menee varmaan pari kuukautta, että kukkii. Anopinkieli ei nyt kuki ja muita kukkivia huonekasveja minulla ei olekaan. Joskus oli marraskuunkaktus, mutta hävitin sen pois, kun kasvoi liian isoksi eikä sille ollut oikein muutenkaan meillä tilaa. Hyvää sunnuntaita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muistan että lapsuudenkodissani anopinkieli kukki joskus. Minä sen onnistuin päästämään hengiltä, taisi saada liikaa vettä.

      Poista
  7. Sullahan kukkii vaikka mitä!
    Täällä yksi amaryllis;)

    VastaaPoista
  8. Amaryllis pitäisi minunkin hankkia, vanhat sipulit ei taida kukkia...

    VastaaPoista