keskiviikko 24. kesäkuuta 2020

Ruusunkukkia


Ruusut ovat alkaneet kukkia.



Juhannusruusun kukinta alkoi juhannuksena, mutta pensaaseen ei näytä
 tänä kesänä tulevan kovin runsaasti kukkia. 
 Olen siirtänyt tämän ruusun, tai siis muutaman juurivesan, aikoinaan  
lapsuudenkodistani nykyiseen kotiini.



Olisikohan tämä 'Plena' -lajike?
Tykkään kovasti juhannusruusun puhtaanvalkoisista kukista ja tuoksusta ♥





Luumuruusu 'Ainola'  aloitti myös kukinnan.
Ruusulla on korkeutta reippaat 2 metriä, joten toimii myös hyvänä näkösuojana.
On kova leviämään juurivesoilla, olen kiskonut maasta vesoja parinkin
 metrin päästä.



'Ainolan' kukat ovat nätit ja yksinkertaiset.





Tarhakurtturuusu 'Martta' kukkii runsaasti. 
Tämä on ruusuistani minun suosikki nro 1.



Kukat tuoksuvat oikealta ruusulta ♥
'Martta' on ohikulkupaikalla, joten tuoksusta voi nauttia usein.



Pörriäiset surraavat kukissa ahkerasti.







Tätä ruusua olen pohtinut, että mikä mahtaa olla?  Yläkuvassa on pieni alku omalla pihallani. Olen siirtänyt sitä lapsuudenkodistani, missä sitä on kasvanut
 iät ja ajat.


Tämä kuva on lapsuudenkotini ruususta, missä se edelleen kukkii ahkerasti.
Olen pohtinut, että voisi olla mökinruusu? Vai voisiko olla tornionlaaksonruusu??
Mitä netistä olen tutkinut, minun silmiini  molemmat ruusut näyttävät  samanlaisilta. 




Sisällä mustanmerenruusu kukkii ahkerasti.



10 kommenttia:

  1. Sieviä ruusuja, Mustanmerenruusu suorastaan ryöppyää. Olen monesti miettinyt, mistä ihmeestä ruusut erottaa toisistaan, maallikon silmiin monet ovat niin samnnäköisiä. Samoin on pionien laita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, jotkin ruusut muistuttavat suuresti toisiaan.

      Poista
  2. Kauniita ruusuja. Mökin- ja tornionlaaksonruusu ovat hyvin samanlaisia ja niitä on minusta vaikea erottaa toisistaan.
    Voi miten upeasti kukkii mustanmerenruususi. Ihana. ❤️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mustanmerenruusu on vanhaa kantaa. Joskus kokeilin kaupasta ostettuja "käpyjä", mutta niitä en saanut onnistumaan. Mutta sitten sain tätä nykyistä ja on vuosia jo menestynyt.

      Poista
  3. Kauniita on ruususi ja minä olen huono ruusuasiantuntija. Mustanmerenruusua minullakin oli joskus vanhaa kantaa mutta ei tullut silloin sitä vaalittua. Kaunis on sinulla se ja kukkii upeasti, vaali sinä nyt sitä vanhaa kantaa 🤗

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ruusuissa on sitä jotakin :)
      Mustanmerenruusun kävyt ovat peräisin tädiltäni. Vaalin sitä huolella ):

      Poista
  4. Kauniita ovat kaikki 🌸🤍 Juhannusruususta tykkään erityisesti, sillä sellainen kasvoi mummolassani kamarin ikkunan alla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juhannusruusu taisi ennenvanhaan olla joka talossa :)
      On vähääntyytyvä ja kaunis♥

      Poista
  5. Ihania ruusuja, 'Martta' on todellakin upea. Meillä ei vielä ole kuin yksi neilikkaruusu, mutta vuosi-vuodelta harkitsen yhä vahvemmin pensasruusujen hankintaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Pensasruusut ovat yleensä helppoja ja palkitsevat ihanalla kukinnalla :)

      Poista